2024. március 5-én elindult a Google legújabb algoritmusfrissítése, mely már most is megdöbbentő átalakulásokat okozott. Ez az eddigi legnagyobb Core, vagyis alap-algoritmusfrissítés, mely újdonságokkal és több spamfrissítéssel is kiegészült. Eddig az angol nyelvű weboldalakon történtek órási változások, ugyanis 1-2 nap leforgása alatt milliós látogatottságú oldalak forgalma nullázódott le.
Mit tudunk a jelenlegi algoritmusfrissítésről?
A Google 2024. március 5-én bejelentette az idei év első alap-algoritmusfrissítését. Egy ideje már vártuk, készültünk rá, hiszen egy évben több ilyen jellegű algoritmusfrissítés is történik. Kósza hírek már jelezték, hogy ez nem lesz laza menet, és durva átalakulásra lehet számítani a Google-helyezésekben.
Mit figyel most a Google?
Gyenge, nem eredeti tartalmak kiszűrése
A Google egyre inkább előtérbe helyezi a minőségi, a látogatót minél jobban kiszolgáló, eredeti (nem másolt, hanem saját) tartalmat. Egyre fontosabb a természetes megfogalmazás, azaz ma már nem szabad a keresőmotoroknak írni, a kulcsszavakkal is óvatosan és ügyesen kell bánni.
Kiszűrik azokat a weboldalakat, amelyek alacsony felhasználói élményt nyújtanak, gyenge minőségű tartalommal rendelkeznek és nem a látogatók, hanem a Google számára íródtak.
„Értékeléseink alapján azt várjuk, hogy ennek a frissítésnek és korábbi erőfeszítéseinknek a kombinációja együttesen 40%-kal csökkenti a keresési eredmények rossz minőségű, nem eredeti tartalmait.” – írta a Google.
Fellépés a spam tartalmak ellen
A Google egyre jobban megy szembe a spamekkel. Ide tartoznak például a feltört tartalmak, a természetellenes belső és külső linképítések, az elrejtett szövegek (például a fehér szöveg fehér háttéren), telefonszámok listája jelentős hozzáadott érték nélkül, tartalom lemásolása anélkül, hogy hozzáadott értéket tartalmazna, generált AI-eszközök használata sok oldal létrehozásához – de ez csak néhány a sok közül.
„Számos frissítést hajtunk végre a spamre vonatkozó irányelveinken, hogy jobban kezeljük az új és fejlődő visszaélésszerű gyakorlatokat, amelyek nem eredeti, rossz minőségű tartalomhoz vezetnek a keresésben.” – írta a Google.
Automatizált, alacsony minőségű vagy nem eredeti tartalmak
Egyre kifinomultabb módszerek (például AI, azaz mesterséges intelligencia) állnak a weboldal-tulajdonosok rendelkezésére, amelyek gyakran nem adnak valós plusz értéket a látogató számára. Ezeket a Google igyekszik egyre aktívabban kiszűrni.
Harmadik féltől származó, alacsony minőségű tartalmak
Előfordulhat, hogy valaki számára linképítés céljából egy erős weboldalon helyeznek el egy cikket és linket annak érdekében, hogy minél nagyobb támogatást kapjon a Google-ben, közben pedig az a tartalom nem is igazán releváns az weboldal témájához és az értéke is alacsony minőségű. Az ilyen jellegű tartalmak ezentúl spamnek minősülnek.
Lejárt domain nevekkel való visszaélés
Megesik, hogy lejár egy domain név (nem újították meg az előfizetését), amely már akár jó értékeléseket is kapott a Google részéről. Ha valaki egy ilyen domain nevet használ fel arra, hogy javítsa a rossz minőségű vagy a nem eredeti tartalom rangsorolását, akkor az ezentúl spamnek minősül.
És amit még tudunk…
Bár ebből a várhatóan 1 hónapig tartó algoritmusfrissítésből még csak két nap telt el, már most hatalmas átalakulást okozott a Google-ben – eddig leginkább az angol nyelvű weboldalak esetén.
Ez egy nagyon összetett frissítés, melybe több újdonságot is bevezetnek, ezáltal sokkal nagyobb áthelyeződések várhatóak a keresőben.
A fő szempont, hogy a látogató számára hasznos, minőségi, eredeti tartalmat nyújtson a weboldal:
„Ez a frissítés magában foglalja néhány alapvető rangsorolási rendszerünk finomítását, hogy segítsen nekünk jobban megérteni, ha a weboldalak nem hasznosak, rossz a felhasználói élményük, vagy úgy érzik, hogy nem emberek, hanem keresőmotorok számára készültek.” – írta a Google.
Már az algoritmusfrissítés első napjaiban milliós látogatottságú weboldalak kaptak elsöprő erejű manuális büntetést
A tegnapi napon konkrétan milliós – vagy akár többmilliós – látogatottságú weboldalak tűntek el a Google-ből. Ilyen jellegű büntetés-áradatra a korábbi években nem volt példa. Vannak olyan esetek, amelyeknél a weboldal-tulajdonos elismerte, hogy jogos, viszont vannak vitatható büntetések is.
Rengeteg manuális büntetést osztottak ki. Ez azt jelenti, hogy a Google egyik alkalmazottja a saját kezével állítja be az adott weboldalra a büntetést. Alapvetően előfordulhat, hogy ennek hatására „csak” hátrasorolódik a weboldal a Google-ben, de a tegnapi napon nem ez történt: teljes weboldalak indexelését szüntették meg, azaz a weboldal minden aloldalával együtt eltűnt a Google-ből.
(Ha szeretnéd megnézni, hogy Te kaptál-e ilyen büntetést, akkor lépj be a Search Console-ba, majd a Biztonsági és kézi műveletek menüponton belül kattints a Kézi műveletekre! Ha itt nem látsz problémát, akkor te nem kaptál manuális büntetést.)
Nem teljesen egyértelmű minden esetben, miért kaptak ilyen erős büntetést a weboldalak. Igen, valóban voltak AI-generált tartalmú weboldalak közöttük, de olyan is, amely 12 éves, ember által írt szövegeket tartalmazott.
Így eddig a következő következtetéseket tudjuk levonni:
- Nem kifejezetten vagy nem csak az AI-generált tartalmakat támadta a Google. Sokkal inkább a minőség, a hasznos tartalom és az irányelvek betartása volt a fő szempont.
- Azok, akik például a Twitteren (X) mutatták be, hogy az adott weboldalt ők készítették, és a Google irányelveinek megsértésével szereztek hatalmas forgalmat, teljes manuális tiltást kaptak.
- Több esetben az egy Google Search Console fiókhoz tartozó összes weboldal büntetést kapott.
Tehát egy nagy erejű büntetés-áradattal indított a Google. Az oldalak jelentős része egyébként meg is érdemelte a büntetést a teljes mértékű törlést a Google-ből, de azért vannak olyan weboldalak is, amelyek esetén a tiltás oka nem nyilvánvaló.
Mi lesz a Te weboldaladdal?
A megfigyelésem az, hogy azért a magyar piac rendkívül kicsi – nem véletlenül az angol nyelvű weboldalakkal kezdte a Google a gigabüntetések kiszabását. Itt még gyakran az AI által készült tartalmak is értékesnek számítanak.
Ez nem azt jelenti, hogy ne legyen hasznos a tartalmad! Viszont gondolj bele, bár már nagyon kifinomult a Google, a frissítéseit nem elsődlegesen a magyar nyelvű tartalmakra fogja lefejleszteni.
Ha betartod az irányelveket, a látogatók – és nem a Google – számára hasznos, minőségi, eredeti, nem másolt tartalmakat írsz, akkor alapvetően nincs félnivalód! Ugye az már más kérdés, mi számít gyenge, illetve hasznos tartalomnak, de ez egy kis kutatással, tanulással könnyen kifejleszthető tudás, a SEO szövegírás képzésen erről is beszélek.