Az egyik pillanatban még minden rendben, aztán jönnek a hírek, majd kitör egyfajta vásárlási láz, ezt követően pedig pillanatok alatt egyre durvább zárlatokkal, és emiatt boltok, vállalkozások bezárásával találjuk szemben magunkat. A koronavírusnak nemcsak élettani, hanem gazdasági válságot okozó hatása is van.

Viszont egy dolgot szögezzünk le az elején: minden válságnak egyszer vége lesz aztán fellendülés következik. Rajtad áll, hogy miként jössz ki ebből: sokakkal elbuksz vagy a válság egyik nyertese leszel. tudom, ha esetleg épp határozatlan időre belakatoltad a céged ajtaját, elküldted az embereidet, nem tudod elképzelni, hogy akár jól ki is jöhetnél ebből a helyzetből. De nézzünk kicsit a dolgok mélyére!

Miért is válság a gazdasági válság?

A válság „bizonytalan állapot, amiből a kialakult helyzet jóra is, rosszra is fordulhat. Ez „pengeélen táncolás”, amikor a megszokott működés nem lehetséges, és egy veszélyes helyzet áll fenn.Maga a szó a válik igéből ered, ami nem jelent mást, minthogy valami „mássá alakul”. (Forrás: Wikiszótár.hu)

Azt hiszem a fenti definíció el is mondja a lényeget. Nem tudod, mi lesz holnap, de az biztos, hogy nem az, ami ma van. Na, ebből hozz ki valami jót! Ne aggódj, még így is lehetséges.

Minden gazdasági válságot túl lehet élni

Ha előrelátó vagy, akkor alapvetően fel vagy készülve arra, hogy ideig-óráig túléld a gazdasági válságot. Ha van megtakarításod, vészterved, akkor közel sem akkora sokk egy gazdasági válság. Ha még több lábon is állsz, akkor minimálisra csökkentetted a gazdasági válság negatív hatásait.

De mi van akkor, ha a fentiekből (szinte) semmi nem teljesül, és beüt a koronavírussal fűszerezett gazdasági válság?

Még most sem mondom azt, hogy megszívtad. Nagyon gyorsan elkezdhetsz lépéseket tenni azért, hogy túléld a gazdasági válságot. Itt találod a legelső teendőket!

  • Ha nincs pénzed, szerezz! Adj el valamit!
  • Találd meg azt a dolgot, amiért most is pénzt adnak az emberek, és nem gatyásodsz le még jobban, ha belevágsz. Tudom, ez nem is olyan könnyű, de mondok pár tippet:
  • ha fitnesz termed van, tarts online órákat,
  • ha fodrász vagy, vegyél fel videóra nagyon hasznos, gyakorlatias trükköket, és add el,
  • ha szállodád van, és étteremmel is rendelkezel, rendezkedj be étel kiszállításra – ez igaz minden étteremre,
  • ha bármilyen boltod van, itt az ideje online is jelen lenni.
  • Nézd át a pénzügyeidet, a tevékenységi folyamataidat, és szüntesd be a felesleges költekezést, a nem szükségszerű, időt pocsékoló feladatok ellátását!

Mit NE tegyél SEMMILYEN gazdasági válság idején?

Teljesen mindegy, hogy koronavírus, hiteldömping vagy más okozza-e a gazdasági válságot. Van néhány alapszabály, amit nagyon sokan nem tartanak be, később pedig pont ezért fogják a fejüket.

  • Ne csökkentsd a marketing költségeidet! Sok vállalkozó az első nadrágszíj meghúzáskor lefaragja vagy lenullázza a marketing költségeit. Ezt ne tedd! Most (is) arra van szükség, mindenhol téged lássanak! Akkor tudják, hogy te jó vagy, erősebb vagy másoknál, így még hitelesebbé válsz a célpiacod szemében. Emellett így lesz bevételed, és a válságot követően te leszel az, aki jól jött ki az egészből.
  • Ne hidd azt, hogy nyerészkedsz a helyzeten! Meglepően sok vállalkozó gondolja nyerészkedésnek azt, ha egy jó ötletet megvalósítana vagy meglovagolná az éppen aktuális koronavírus témát. Ha értéket adsz, ha segítesz az embereknek, akkor miért tennéd ingyen? Neked is meg kell élned valamiből. Ha pedig ellehetleníted magad, nem fogsz tudni tovább segíteni az embereknek. Most a koronavírus téma a reális az emberek számára, mindenki erről beszél. Ha te nem ezt teszed, nem fognak veled egyetérteni.
  • Ne költs felesleges dolgokra! Most végleg nincs itt a majd még jó lesz valamire, ez nagyon tetszik, megveszem, nem bírtam otthagyni típusú vásárlások ideje.Nem tudhatod, hogy a gazdasági válság meddig húzódik ki. Napról-napra, sokszor óráról-órára változnak a dolgok, a szabályok. Minden szigorításnak következménye van a gazdaságra nézve.
  • Ne vegyél fel szemellenzőt! Figyeld meg, mit történik most a célpiacoddal! Mire reagálnak, mire nem, hogyan változott meg az emberek viselkedése. Nézd meg, ehhez képest te mit csinálsz most! Ne félj változtatni ezen, ha kell!

Mit TEGYÉL gazdasági válság idején?

A következő pontokban megtalálod azokat a teendőket, amelyekre most szükséged van.

  • Marketing, marketing marketing! ezt nem győzöm hangsúlyozni. Ha most visszahúzódsz, azzal ártasz magadnak. Ha valamelyik közösségi média felületen még nem vagy jelen, de a célpiacod azt használja, akkor itt az ideje kiépíteni azt a profilod is. Hirdess, blogolj, kommunikálj minél többet! Legyél ott mindenhol é ki fogsz tűnni a tömegből! Egy dologra figyelj! Ne kelts nagyobb pánikot, mint ami már most is van! Az emberek kezdenek besokallni a negatív kommunikációból.
  • Tartsd az alkalmazottaidban a lelket, teremts jó hangulatot! Ha az embereid féltik az állásukat, nem bánsz velük jól, az meglátszik a munkájukon is. Szépen lassan ellened és egymás ellen fordulnak, elkezdenek hibázni és betegesebbek lesznek. A jó hangulatú ember kreatív, jó munkaerő és nem beteges. A gazdasági válság idején pedig pont erre van szükség. Lássák rajtad, hogy nyugodt és határozott vagy, z a legjobb, amit tehetsz.
  • Ne rúgd ki az értékes embereidet! Ők azok, akik előreviszik a vállalkozásod. Viszont jól nézd meg, ki értékes és ki nem. Pontosan látnod kell, ki az, aki csak látszatra jó munkaerő, és ki viszi minden erejét beleadva az igát. A szarkeverő, pletykafészek, munkaidőben körmöt lakkozó alkalmazottaidra eddig sem volt igazán szükséged. Nem azt mondom, hogy kezdd el felforgatni a céged, de legalább ismerd ki az embereket, és ne hagyd magad becsapni! Felejtsd el, ki mit mond, a valódi, számszerűsíthető teljesítményre koncentrálj!
  • Igazodj a változásokhoz! Egy gazdasági válság idején megváltozik az emberek magatartása. a koronavírus járvány például, félelmet, rettegést szül, miközben össze is fognak az emberek. Az iskolások otthonról tanulnak, amelyik szülő csak teheti, home office-t vállal. A gazdaság hirtelen visszaesik, és bedől  turizmus és rengeteg szolgáltatás, üzlet. De ebben a helyzetben is vannak lehetőségek. Ismerd meg, most hogyan viselkedik a célpiacod, és találd meg azt a pontot, ahol megfoghatod őket! Például most egyértelműen az online terület felé tolódik a hangsúly.
  • Ragadd meg a lehetőségeket! Nem egy vállalkozónál látom, hogy van az az orra előtt a lehetőség, de nem lépi meg. Fél, nyerészkedésnek gondolja – lásd fent. Ha vállalkozó vagy, akkor szolgáltatsz vagy terméket adsz el. Neked ez a munkád. A vevőd vagy az ügyfeled fogja megfizetni a te béred. Gondolj csak bele! Még egy munkavállalótól sem hallottam, hogy ne fogadta volna el a fizetését a főnökétől! Te miért tennéd ezt? Azért lettél vállalkozó, hogy szabad legyél, több pénzt keress. Akkor tedd azt! Ha azt teszed, amire igény van, meg fognak fizetni mindenféle ellenérzet nélkül.
  • Takarékoskodj! Ha a sikeresek közé tartozol, akkor örülj neki, és használd ki az előnyödre a gazdasági válságot! De egy dologra figyelj oda! Az emberek hajlamosak durva költekezésbe kezdeni, ha pénzhez jutnak. A pénzt nem elég megszerezni, meg is kell tudni tartani. Ha pedig veszélybe került a vállalkozásod, akkor azért takarékoskodj! ez alól csak a marketing a kivétel. Ha tudsz, minél jobban töltsd fel a raktárkészleted, hogy a gazdasági válság után készen állj a fellendülésre. Nem sok cég fog életben maradni, így könnyebb lesz kitűnnöd, viszont a célpiacod rád eső hányada is nagyobb lesz, hiszen már nincs akkora konkurenciaharc.
  • Beszélj a célpiacod nyelvén! Mivel a koronavírus miatt megváltozott a célpiacod viselkedése, az emberek félnek, ezért találd meg azt, hogy most milyen kommunikációval éred el őket. Ha nem tudod erre a választ, akkor kérdezd meg őket, és meg fogják mondani!

Ne add fel! Találd meg a kiugrási, a túlélési lehetőségeket! Tedd félre a félelmet, és cselekedj!